Założenia teoretyczne badania PISA 2025 w zakresie nauk przyrodniczych określają obszary umiejętności rozwijanych w ramach nauczania przedmiotów przyrodniczych. Są one postrzegane jako kluczowe efekty uczenia się angażujące uczniów w zagadnienia związane z przedmiotami przyrodniczymi, opisują również sposób wykorzystywania tych zagadnień w procesie świadomego podejmowania decyzji. Umiejętności naukowe opisywane w założeniach określają, co młodzi ludzie powinni wiedzieć i jak działać w sytuacjach wymagających korzystania z wiedzy naukowej i technologicznej.

Założenia teoretyczne badania opisują trzy rodzaje umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych oraz definiują trzy grupy umiejętności z zakresu nauk o środowisku. Przedstawiają również trzy kategorie wiedzy, którą muszą posiadać uczniowie, żeby wykazać się umiejętnościami mierzonymi w badaniu. Założenia badania określają także trzy główne konteksty pomiaru, w ramach których uczniowie staną przed wyzwaniami istotnymi dla nauki oraz opisują ważny w dzisiejszych czasach aspekt tożsamości naukowej i przyrodniczej.

Badanie PISA 2025 mierzy, na ile skutecznie kraje przygotowują uczniów do rozumienia zarówno zagadnień z zakresu przedmiotów przyrodniczych, jak i kwestii związanych z tworzeniem rzetelnej wiedzy. Ma to kluczowe znaczenie dla obywateli, którzy, aby funkcjonować w swoich rodzinach, społecznościach lokalnych czy szerzej – w społeczeństwie, muszą podejmować świadome decyzje dotyczące obszarów związanych z nauką, takich jak zdrowie czy środowisko przyrodnicze. Jest to szczególnie ważne w XXI wieku, kiedy ludzkość stoi w obliczu niepewnej przyszłości, wkraczając w antropocen – erę, w której wpływ człowieka znacząco zmienia naszą planetę. Wiedza z zakresu nauk przyrodniczych ma zatem znaczenie na poziomie osobistym, lokalnym/regionalnym i globalnym, kiedy próbujemy znaleźć sposób na zaradzenie skutkom ingerencji człowieka w środowisko naturalne.

https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/pol_pol/