23.11.2022 grupa 30 uczniów Branżowej Szkoły I Stopnia przy Zespole Szkół Energetycznych w Gdańsku wraz z opiekunami panem Konradem Cabanem i Krzysztofem Rogalskim udała się do Warszawy w ramach programu Poznaj Polskę. Ministerstwo Edukacji i Nauki z Miastem Gdańsk sfinansowali 3 dniowy pobyt naszych uczniów w Warszawie w celu zapoznania się z najważniejszymi miejscami w historii i nauki Polski.

Dzień 1
Skoro świt wyruszyliśmy spod szkoły z biurem Uni Tour w Gdańsku do Warszawy. Po paru godzinach dotarliśmy na miejsce. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od zapoznania się z zasłużonymi Polakami nad ich grobami na cmentarzu na Wojskowych Powązkach. Następnie przejechaliśmy linią metra by udać się do wyjątkowego miejsca - Muzeum Powstania Warszawskiego. Chyba nikt nie przeszedł obojętnie nad tragizmem walk o stolicę Polski.
Dzień zakończyliśmy obiadokolacją w restauracji Hektor i na zakupach w Złotych Tarasach. Noc spędzamy w Hotelu Ibis w Warszawie. Wieczór to czas podsumowań i odprężenia po wymagającym dniu. A jutro ciąg dalszy.
Dzień 2

Kolejna porcja dobrej energii i wiedzy za nami. Dzisiejszy dzień zaczęliśmy od wyśmienitego śniadania w hotelowej restauracji. Następnie udaliśmy się na spotkanie z naszą panią przewodnik Magdą, która pokazała nam warszawską starówkę. Mieliśmy szansę wjechać odrestaurowanymi pierwszymi w Polsce ruchomymi schodami. Następnie omówiliśmy zaanagażowanie dzieci i młodzieży podczas Powstania Warszawskiego przy pomniku Małego Powstańca. Na przykładzie Barbakanu dowiedzieliśmy się o koncepcjach odbudowy zrujnowanego po II wojnie światowej miasta. Poznaliśmy także życie mieszczan w XVII i XVIII wieku na przykładzie Jana Kilińskiego oraz poznaliśmy metamorfozy Syrenki Warszawskiej. Pod Zamkiem Królewskim wysłuchaliśmy o godz. 11:15 hejnału warszawskiego - Warszawiankę w symbolicznej godzinie zniszczenia zamku w pierwszych dniach wojny. Olbrzymie wrażenie na grupie zrobiły jego wnętrza i opis życia na zamku ostatniego elekcyjnego władcy Stanisława Poniatowskiego. Popołudnie spędziliśmy w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Wszyscy bardzo przejęci żałowali że czas tam tak szybko nam minął. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją w restauracji Kmicic i powróciliśmy do hotelu. Jutro już niestety ostatni dzień naszego pobytu w Warszawie.
Dzień 3

Ostatni dzień naszego pobytu w Warszawie rozpoczęliśmy od hotelowego śniadania. Następnie udaliśmy się do Muzeum Łazienek Królewskich w Warszawie. Tu mogliśmy obejrzeć Pałac Belwederski czy zobaczyć specjalnie zamówione auto przez rząd polski, którym poruszał się Marszałek Józef Piłsudzki. W parku zobaczyliśmy pomnik Fryderyka Chopina oraz poznaliśmy jego historię. Następnie zafascynowały nas zabudowania Pałacu na Wodzie, gdzie odbywały się Czwartkowe Obiady u króla Stanisława Poniatowskiego. Po zmaganiach historycznych udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie skupiliśmy się na eksperymentowaniu. Teatr błyskawic czy sztuka teatralna grana przez roboty to tylko ułamek wielu fantastycznych atrakcji jakie skrywa to miejsce. W drodze powrotnej zjedliśmy obiadokolacje w Płońsku w restauracji Róża. Podróż zakończyliśmy wieczorem pod gmachem naszej szkoły. Wszyscy będą jeszcze długo wspominać pobyt w stolicy. Dziękujemy biurowi podróży Uni Tour w Gdańsku za profesjonalną organizację, Panu Arkowi pilotowi za wspaniałą opiekę cały czas oraz Panu Adamowi za bezpieczną podróż i empatię do całej grupy. A za tydzień rusza nasza grupa uczniów z Technikum Nr 13 przy Zespole Szkół Energetycznych w Gdańsku.